Trei liceeni care reinventează sustenabilitatea: povestea DR.INKABLE, proiectul Solve for Tomorrow care curăță lumea picătură cu picătură

27 octombrie 2025 – Ziua Sustenabilității

Într-o lume grăbită, unde tehnologia pare să alerge înaintea conștiinței, trei liceeni au ales să schimbe ritmul. Pentru ei, inovația nu înseamnă doar gadgeturi, ci soluții care respiră grijă față de planetă — iar competiția Solve for Tomorrow Samsung este proiectul care le oferă tinerilor oportunitatea de a se opri pentru o clipă, de a reflecta și de a transforma graba lumii în idei cu impact real.

Proiectul lor – DR.INKABLE – s-a născut dintr-o simplă curiozitate și s-a transformat într-o inițiativă cu potențial real de a salva vieți și resurse.

Elevii – Andrei, Matei și Maria – au participat la competiția Samsung Solve for Tomorrow, un program global care încurajează tinerii să folosească știința și tehnologia pentru a adresa probleme reale din comunitățile lor. În România, competiția este coordonată de Samsung Electronics România și a inspirat deja sute de liceeni să gândească „out of the box”, să-și pună întrebări despre viitor și să caute soluții sustenabile.

„Am aflat de competiție din anunțurile de pe Instagram. Campania de promovare a fost atât de bine făcută încât informația a ajuns la toți trei. În clipa în care mentorii ne-au spus și ei de concurs, ne-am zis: ‘Ok, hai să ne înscriem, chiar pare fain’”, povestesc cei trei elevi.

De acolo, drumul a fost presărat cu entuziasm, dar și cu multe ore de muncă, testări și învățare. „Tot ce ai nevoie pentru a te înscrie este o idee creativă și puțină determinare. În continuare ești ghidat să dai viață propriei idei prin sesiuni live și mentorat 1 la 1. Este o metodă excelentă de a ajuta tinerii să iasă din zona lor de confort și să facă lumea un loc mai bun”, spun ei.

Cum s-a născut o idee care filtrează nu doar apa, ci și mentalitățile

Inițial, ideea lor nu a fost despre apă. „Ne gândeam la dezastre naturale și cum am putea ajuta oamenii afectați. Apoi am descoperit că în majoritatea cazurilor, decesele sunt cauzate de lipsa apei potabile. Așa am înțeles că aceasta e problema pe care trebuie s-o rezolvăm.”

Așa s-a născut DR.INKABLE – un dispozitiv inovator care transformă apa contaminată în apă sigură pentru consum, printr-un proces de filtrare și remineralizare. Primul prototip era simplu, dar funcțional. Apoi a urmat o perioadă intensă de testare, în care fiecare detaliu a fost îmbunătățit.

„Ceea ce ne-a făcut să credem că ideea este viabilă a fost versatilitatea ei. Poate fi o soluție pentru lipsa apei sigure, dar și pentru reducerea consumului de apă îmbuteliată – ceea ce contribuie la scăderea poluării cu plastic.”

Trei minți, un singur scop

Echipa a învățat repede că inovația nu înseamnă doar idei, ci și disciplină, empatie și răbdare. Seria de workshopuri din programul educațional Solve for Tomorrow oferă un mediu propice pentru dezvoltarea personală și conturarea ideilor inovatoare.

„Am avut sesiuni de brainstorming unde toți am contribuit. Fiecare a avut un rol: Andrei – programare, Matei – partea electrică și de asamblare, iar Maria – proiectarea 3D a componentelor. Pentru prezentare am pregătit o animație în Blender și o prezentare interactivă în PowerPoint.”

Învățarea a fost continuă. „Blender pare imposibil de învățat la început, dar după câteva ore de frustrări și tutoriale, am început să vedem rezultate. Fiecare greșeală a fost o lecție.”

Și poate cea mai importantă lecție a fost despre echilibru: „Am învățat că răbdarea e cheia atunci când obiectivele sunt complexe. Iar să ai alături persoane cu același scop te motivează enorm. Uneori, o mână de ajutor face diferența între un proiect finalizat și o idee abandonată.”

Profesori, mentori și încrederea că nimic nu e imposibil

„Am avut parte de sprijinul a doi mentori, Cristina și Cornel Ciurezu. Fără ei, DR.INKABLE nu ar fi ajuns aici. Ne-au învățat să fim autodidacți și asumați.”

Programul Solve for Tomorrow i-a ajutat să descopere și altceva – puterea mentoratului. „Prin sesiunile online am învățat cum să întărim conexiunea dintre noi și cum să dezvoltăm ideile. Discuția 1 la 1 cu mentorul Solve for Tomorrow ne-a arătat ce se așteaptă de la noi în finală și cum să oferim ce avem mai bun.”

Dar nu toate zilele au fost ușoare. „Da, am avut momente în care am vrut să renunțăm. Dar am realizat că micile piedici fac parte din procesul de inovare. O pauză scurtă și o privire proaspătă ne-au ajutat să mergem mai departe.”

Un impact sustenabil pentru mediu care trece granițele liceului

„Dacă va fi implementat la scară globală, poate reduce numărul deceselor cauzate de apa contaminată și poluarea cu plastic din oceane.”

Între timp, lucrează deja la a treia versiune a prototipului: „Am redus dimensiunile, l-am făcut mai compact și mai rapid. În plus, vrem să adăugăm funcționalități AI – o cameră care recunoaște utilizatorii și ajustează automat nivelul de minerale al apei.”

Mai mult decât un proiect – o filosofie de viață

„Sustenabilitatea este direcția în care toți ar trebui să ne îndreptăm. Ne ajută să trăim mai sănătos și mai fericiți. Când oamenii sunt satisfăcuți și fericiți, lumea devine un loc mai bun.”

„Am realizat cât de important este ca ideile noastre să fie sustenabile. Orice rău făcut mediului se reflectă asupra noastră.”

În afara laboratorului, cei trei se implică în activități de voluntariat. „Ne place să fim aproape de comunitate. Astfel, înțelegem nevoile celor din jur și putem crea activități care unesc oamenii.”

Lecția lor pentru alți liceeni

„Tinerii pot contribui la un viitor sustenabil dacă primesc cunoștințe solide despre mediu și dacă ideile lor ‘diferite’ sunt susținute, nu criticate. Trebuie încurajați să gândească out of the box.”

„Am adăuga în programa de fizică și chimie noțiuni despre sustenabilitate, am evalua elevii prin proiecte practice și am muta o parte din ore în aer liber – ca să dezvolte o legătură reală cu mediul înconjurător.”

În fiecare picătură filtrată de DR.INKABLE se ascunde o viziune: aceea că viitorul nu trebuie așteptat, ci construit. Solve for Tomorrow oferă cadrul, dar adevărata schimbare vine din energia și idealismul acestor tineri.

De Ziua Sustenabilității, povestea lor ne amintește că inovația adevărată nu are nevoie de resurse uriașe – ci de minți curioase, inimi implicate, de profesori care cred în potențialul elevilor lor și de proiecte și platforme susținute de programe educaționale.

Despre Solve for Tomorrow

Lansat în 2010, Solve for Tomorrow este o competiție unică prin care se încurajează gândirea inovatoare, munca în echipă și dezvoltarea unor idei de inovare socială care rezolvă cele mai urgente probleme ale comunității. Solve for Tomorrow s-a desfășurat în 68 de țări din întreaga lume, cu peste 2,89 milioane de beneficiari. În acest timp, competiției Solve for Tomorrow i s-au alăturat mii de studenți, profesori și părți interesate din întreaga lume, cultivând mereu un spirit de invenție și creativitate în școlile și comunitățile în care operează.

Cum se desfășoară competiția

Înscrierile ediției din 2025 au loc între 25 septembrie și 11 noiembrie 2025. Ulterior, vor fi selectate 25 de echipe finaliste care vor intra într-un program intensiv de workshopuri și mentorat, menite să îi ajute să își dezvolte proiectele. Competiția se va încheia cu o gală finală pe 27 martie 2026, când juriul va desemna câștigătorii. Pe durata competiției, finaliștii vor avea parte de un parcurs educațional divers, în care vor lua parte la ateliere dedicate tehnicilor de design thinking, antreprenoriatului, tehnicilor de prezentare, utilizării responsabile a inteligenței artificiale, fenomenului deepfake. În premieră, ediția din acest an aduce un workshop special despre sport și reziliență, care completează experiența de învățare.

Parteneri și sprijin educațional

Programul este realizat alături de partenerii educaționali și academici Junior Achievement România, Academia de Studii Economice din București – Facultatea de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică, partenerul de tehnologie și AI Google România, partenerii din mediul antreprenorial 5 to go, Startarium & Impact Hub.